A valaha kiátkozott tojást, úgy tűnik, visszafogadhatjuk kegyeinkbe. Örömhír ez a tojáskedvelők számára, akik eddig úgy tudták, ártanak egészségüknek, ha fogyasztják.
A tojás szinte tökéletes táplálék- mondja Lisa Cimperman, a cleavlendi egyetemi klinika dietetikusa.
A táplálkozástudományi szakemberek korábban kapcsolatot véltek felfedezni az étrendi koleszterin (az olyan élelmiszerekben, mint a hús, tenger gyümölcsei, a tojás, a tejtermékek és a baromfi) és a vér koleszterinje között. A legújabb kutatások szerint azonban az étrendi koleszterin nem játszik akkora szerepet a koleszterin szint emelésében, mint azt korábban gondolták.
Az emésztéssel kapcsolatos meta-analízis során 224, az elmúlt évben lefolytatott vizsgálat eredményeit tekintették át a kutatók, és megállapították, hogy a magas koleszterinszintet a telítetlen zsírok okozzák, az étrendi koleszterin nem, vagy csak igen csekély mértékben befolyásolja a vér koleszterinszintjét.
A Harvard-egyetem kutatói több mint 117 ezer 8-14 éven át követett egészségügyi dolgozó adataira támaszkodva megállapították, hogy nincs összefüggés a tojásfogyasztás és a szív - és érrendszeri betegségek között.
A tojás egyedülálló élelmiszer, olcsó, könnyen hozzáférhető és kalóriaszegénysége miatt is kiválló, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag tápanyagforrás. Nagyszerű forrása továbbá a kolinnak is, ez a vegyi anyag segíti elő az idegek és izmok közötti kapcsolatot. Sok benne a lutein is, ez a korfüggő sárgafolt és a hályogok megelőzését segíti elő. Zsírban viszonylag szegény a tojás, és az is a telítetlen változat.
Arról, hogy mennyi tojást együnk, nincs ajánlás. Egy tojás kb. 213mg koleszterint tartalmaz.
Az American Heart Assotiation ajánlása szerint több, mint 300 mg koleszterin fogyasztása naponta nem ajánlott. Eszerint 1 tojás naponta rendben van, azok számára akik nem érzékenyek a koleszterinre, és megfelelő mennyíségű gyümölcsöt, zöldséget, alacsony zsírtartalmú tejterméket, sovány húsokat fogyasztanak a napi dieta részeként.
Természetesen nem mindegy, milyen formában fogyasztjuk a tojást, a szalonnás rántotta helyett jobb napi egy lágytojás teljes kiörlésű kenyérrel. Annak a közhiedelemnek sincs alapja, hogy a sötét héjjú tojás táplálóbb. A tojás héjjánek színe a tyúk szinével van összefüffésben. |