A térdízületi kopás (gonarthrosis) egy hullámzó lefolyású betegség, mely akár hosszabb időre is tünetmentessé válhat.  Ez nagyon megtévesztő lehet a páciens számára! Attól kezdve, hogy a kopást megállapította a szakorvos, szükség van a konzervatív kezelésre (főleg a gyógytornára!) hogy a fájdalmatlanul kialakuló és előrehaladó kontraktúrákat és az izmok gyengülését idejekorán megelőzhessük. A legtöbbször azért alakul ki nagymértékű elváltozás, mert nem időben kezdjük el a speciális kezelést!

sportolónak fáj a térde

A térdízületi kopással már a prearthrosisban foglalkozni kell, ha nem akarunk eljutni a protézisig!

Az  EULAR  2003-ban  közölt,  a  térdarthrosis  bizonyítékokon alapuló ellátásában az első helyre a nem gyógyszeres  kezeléseket,  hanem  a  gyógytornát,  illetve  a  betegoktatást és életmódváltozást teszi.

Az arthrosis rehabilitációs programjának legfontosabb eleme az egyéni gyógytorna:

Az ízületi mozgáspálya növelésére (ROM) alkalmazott passzív-, vezetett aktív- és aktív módszerek:

  • mobilizációs technikák (a tibia trakciója, a patella mobilizálása)
  • kontraktúrák nyújtása,
  • feszes izmok nyújtása
  • lágyrész mobilizáció-, manipuláció, miofaszciális release, trigger-pont kezelés, izomtechnikák (NMT, PNF)
  • aktív gyakorlatok
  • fontos megjegyezni, hogy a mozgáspálya növelése csak stabil ízület esetén javasolt. Ízületi instabilitás esetén előbb az izomerősítésre koncentráljunk és a stabilizálásra törekedjünk!

A lábizom erejének és állóképességének növelése:

  • A zárt láncú gyakorlatok eredményesebbek mint a nyílt láncú gyakorlatok az alsó végtag izmainak funkciójavítására, az izomerõ-, az állóképesség-, és stabilitás fokozására
  • A gyakorlatokat fekve, hason majd ülve és állva végezzük a fájdalom határán belül.
  • Elsődleges teendő a térdstabilizátor combfeszítő izom (m.quadriceps) és a térdhajlító ishiocruralis izmok szimmetrikus erősítése a fokozatosság elvének megfelelően.
  • Kezdetben leginkább izometriás gyakorlatokat alkalmazunk, az erőkar fokozatos emelésével.
  • Később, az ellenállás (pl. súlyzók) használatakor a nyílt láncban végzett gyakorlatok során inkább a könnyű ellenállás és a nagyobb sebesség domináljon.
  • Nyílt láncú gyakorlatok: végextenzió gyakoroltatása rövid teherkarral térd alatt hengerrel, nyújtott lábemelések, lábhajlítások
  • Patello-femoralis arthrosis esetén fontos, hogy minden gyakorlatot az izomműködésre koncentrálva végeztessünk.
  • Az Európai Reumaellenes Liga (EULAR) és az Amerikai Reumatológiai Kollégium (ACR) egyaránt ajánlja, a metaanalízisek pedig megerősítik az izomerősítő-, és az aerob gyakorlatok hatékonyságát térdízületi kopás esetén.
  • Természetesen mindig a személyre szabott kezelés javasolt, gyógyornász irányításával.

Ízületvédelem:

  • súlycsökkentés – a térdízület legveszélyesebb ellensége a túlsúly
  • porcregenerálók – megfelelő minőségű (hatóanyagtartalmú) porcépítők adagolása szakorvosi ajánlással
  • lágylézerkezeléssel fájdalomcsillapítás, gyulladáscsökkentés, porcregenerálás
  • talpbetétek – szükség esetén, szakember javaslatára. A rossz talpbetét fokozhatja a problémát
  • rögzítők illetve szükség esetén segédeszközök szakszerű használata

Megelőzés (prevenció):

  • Időben érdemes figyelni a kopást megelőző (pre-arthrosisos) állapotokra: ízületi instabilitásra, a veleszületett szerkezeti eltérésekre, tengelyeltérésekre, ízületi sérülésekre,  túlsúlyra,  metabolikus  porcbetegségekre, stb.
  • A kopásra hajlamosító tényezőket mielőbbi kiiktatására kell törekedni
  • Mozogjunk többet a porcanyagcsere javítása érdekében. Megfelelő mennyiségű folyadékbevitellel gondoskodjunk a hidratációról.
  • Óvakodjunk viszont a túlterheléstől!
  • Sportoláskor figyeljünk a bemelegítésre és a megfelelő mennyiségű és minőségű nyújtásra
  • Statikai változtatással (ízületstatikai gyógytornával, szakszerű tartáskorrekcióval) optimalizálhatjuk a térdízület terhelését

Attachment

  • sportolónak fáj a térde