A sízés hazánkban is egyre népszerűbb. Jó levegőn, oxigéndús, gyönyörű környezetben, mozogni, sportolni mindenki számára, nagyon kellemes és egészséges. Fontos szabályok betartásával, szinte mindenkinek ajánlott.

A sízés nem teljesen veszélytelen sport, de a sí balesetek kockázata csökkenthető kellő óvatossággal, odafigyeléssel és felkészültséggel. A legfontosabb a tervszerű megelőzés:

  • A tudásszintnek megfelelő pálya kiválasztása
  • A síkresz szabályainak a betartása
  • A kellő kondíció megszerzése, az izmok és ízületek felkészítése a fokozottabb megterhelésre. A panaszos ízületekkel az utazás előtt keressenek fel egy szakembert (ortopéd orvos, gyógytornászt)

A sípálya kiválasztása:

  • A kezdőket fenyegeti a legnagyobb veszély, mert nincs kellő tapasztalatuk, nincsenek meg a síeléshez szükséges beidegződött reflexek. Ezért elsődleges szempont a tudásszintnek megfelelő pálya kiválasztása.
  • Fokozott veszélyt jelent a nagyon nehéz, meredek lejtő. A pályák jelölve vannak, meredekségüket és nehézségüket illetően (piros, fekete, stb.), ezekre figyelni kell.
  • A különböző sífelvonók használata is igényel némi tapasztalatot.
  • Az időjárási viszonyokat is figyelembe kell venni. Jeges pályán, vizes vagy szűz hóban nehéz síelni, ez, kezdőknek nem ajánlott. Ködben, sűrű hóesésben a rutinos síelők is nehezen boldogulnak.
  • Alap szabály: Gyerekeket addig ne engedjünk lejtős pályára, amíg nem tudnak fékezni.

A felkészültség, alapfeltétel!

Akik soha nem sportoltak, azok izmai, ízületei, csontjai sokkal sérülékenyebbek.

Rendkívül fontos a felkészülés! Javasoljuk a síelés előtti általános kondíciófejlesztést, rugalmasság fejlesztést.

Akik korábban sportoltak, azoknak is szükségük van a síelés előtti “száraz” felkészítő tréningre, sőt a sípályán is célszerű a bemelegítő torna. A hideg bemelegítetlen izmok és ízületek sérülékenyek. Bemelegítéskor, lehetőleg, minden izomcsoportot, ízületet mozgassunk át.

A súlyfelesleg a baleseti statisztika szerint nagyon erős rizikó faktor. Fokozott óvatossággal, figyelemmel, a súlynak megfelelő felszerelés (kötés) választásával és megfelelő felkészüléssel azonban a sérülések kockázata nagymértékben csökkenthető.

Fegyelmezetlenség, alkoholfogyasztás, nagy sebességgel történő síelés szintén rizikó faktor.

Az alkohol fogyasztása tilos a sípályán, hiszen lecsökkenti, vagy kikapcsolja a testet, védő reflexeket.

Nagy sebességgel történő síelés igen veszélyes, mert a sebesség növekedésével nő a veszélyes esések, sérülések kockázata, még a profi síelők esetében is.

A legtöbb balesetet a figyelmetlenség okozza. Fontos szabály, hogy mindig abba az irányba kell nézni amerre haladunk. Lesiklás közben hátra nézni, beszélgetni nem szabad. Mindig figyeljünk a körülöttünk síelőkre és próbájuk meg kivédeni a veszélyes helyzeteket.

Sífelszerelés beszerzésénél mindig figyeljünk:

  • A síléc méretére, minőségére (kor, súly, magasság, tudásszint)
  • A síléc élének és talpának gondozására
  • A kötés beállításra (kor, súly, magasság, tudásszint) ami azt jelenti, hogy kellőképpen rögzítse a cipőt a léchez, de úgy, hogy oldjon le szükség estén.
  • Jó minőségű, és megfelelő méretű sícipő kiválasztására

A felszerelés megvásárlásánál vagy bérlésénél érdemes szakember segítségét igénybe venni.