Komoly aggodalomra ad okot, hogy az iskolai szűrővizsgálatokon milyen elképesztő arányban találunk veleszületett vagy szerzett gerinc- és ízületi problémákat már gyermekkorban. A túlsúlyos, mozogni nem szerető fiatalok száma is egyre gyorsabban szaporodik.

Vajon mit lehetne tenni, annak érdekében, hogy gyermekeink ne küszködjenek már tizenévesen esztétikai, később pedig mozgásszervi problémákkal?

Válasz röviden: – mozgásra, sportra nevelés az egyik legfontosabb dolog, amit szülőként, oktatóként, edzőként megtehetünk a gyermekek egészsége érdekében!

A szülő dilemmája sportválasztáskor:

  • Mit sportoljon a gyermekem?
  • Erőltessem a sportot?
  • Hagyjam, hogy ő válaszon kedvére valót?

Körültekintőnek kell lenni a sportválasztás terén, ami nehéz és felelősségteljes döntés a szülő részéről, de a lényeg: MINDIG a gyermek érdekeit kell szem előtt tartani!

Mit ne tegyünk sportválasztáskor (szülő +edző)?

  • Ne státusz szimbólumnak tekintsük a sportot
  • Saját sportsikereink és kudarcaink ne befolyásoljanak
  • Ne csak a lakhelyhez közeli sportokra koncentráljunk
  • Ne sanyargassuk a gyereket teljesítményelvárásokkal, versenyre felkészítő sportági edzésekkel

Mit tehetünk (szülő +edző)?

  • Alkati adottságoknak megfelelő sportválasztás a legfontosabb!
  • A gyerek egészségi állapotának megfelelő sportválasztás mindig prioritást élvez!
  • Ha a szülő bizonytalan a sportválasztást illetően kérje szakember véleményét
  • A lehető legtöbb sporttal ismertessük meg a gyereket! Fontos szempont a sportválasztásnál, hogy melyiket kedveli, melyik okoz örömet neki?
  • Buzdítani, dicsérni, motiválni kell a gyermeket, kialakítva a pozitív gondolkodást és a jó hozzáállást
  • Kapacitáljuk az iskolai szűrő vizsgálatokat illetve a rendszeres sportovosi vizsgálatokat!
  • Figyeljünk arra, hogy sportorvosi vizsgálat ne csak rutinszerűen történjen, a felmérésnek magába kell foglalni a mozgásszervi vizsgálatot is nem csak a belgyógyászatit!
  • Az edzőknek fontos nagyobb figyelmet szentelni a bemelegítésre és a megfelelő mennyiségű és minőségi nyújtásra az edzés során! Sajnos az a tapasztalat, hogy az edzés után nem sok idő marad a nyújtásra.

Hogyan határozzák meg a szakemberek azt, hogy melyik sportágban lenne a legsikeresebb a gyermek?

A legprofibb edző, a legjobb sportegyesület, a legelszántabb gyerek, a legdrágább sportfelszerelés, sem garancia a teljesítményre és a sikerre! A genetika alapvetően meghatározza, hogy ki milyen sport végzésére a legalkalmasabb, hogy ki milyen sportban lehet kiemelkedő.

  • Pszichológiai,
  • Antropometriai
  • Mozgásszervi vizsgálatok segítségével

Ez a kezdeményezés Magyarországon Rajna András, egykori kajakversenyző ötletén alapul. (Sport Navigátor Program)

Pszichológiai teszt miért szükséges?

  • Elbeszélgetés a szülőkkel és gyermekkel.
  • Feltérképezik stressz-és monotónia tűrő, valamint helyzetfelismerő képességét.
  • Tesztelik, hogy milyen a gyerek koncentrálóképessége, mennyire veszi komolyan a célkitűzéseit
  • A beszélgetésből kiderül, hogy a csapat vagy egyéni sportág iránt érdeklődik-e jobban.

Mit jelent az antropometriai felmérés? Egy olyan, orvosbiológiai, élettani, örökléstani és alkattani módszereken alapuló tudományos módszer, amelynek segítségével feltérképezhető a gyermek várható felnőttkori testmagassága, testalkattípusa, erősíthetősége, terhelhetősége, hízékonysága, optimális testtömege.

  • 24 ponton mérik a testet, az eredményeket pedig egy számítógépes program segítségével dolgozzák fel. Közel 90%-os biztonsággal meg tudják állapítani a gyermek számára ideális sportágat( -akat)
  • Az antropometriai mérést 7 éves kortól már el lehet végeztetni
  • A sportorvosok a versenysportot csak 10 éves kórtól javasolják, versenyezni csak sportorvosi engedéllyel lehet!

A mozgásszervi vizsgálat mit foglal magába?

  • Lényege: a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése
  • Van-e olyan veleszületett vagy szerzett elváltozása, ami akadály jelent bizonyos sportág kiválasztásában.
  • Kiemelten fontos tisztában lenni a kéz, a láb, a hát és a gerinc állapotával
  • Végtaghossz mérés – az aszimmetrikus terhelés árt a gerincnek és a végtagok ízületeinek
  • Tengelyállás vizsgálat – A kóros tengely (X-láb, O-láb) bizonyos sport esetén akadályt jelent
  • Gerincvizsgálat – van-e bármilyen szerkezeti eltérés a gerincen? Pl.gerincferdüléssel féloldalas sportot nem javasolt választani
  • Sportorvosi vizsgálat 18 éven aluliaknak félévente, utána évente kötelező

Mit jelent a veszélyeztetett időszak a gyermekek fejlődésében?

A gyerek növekedésének két fontos időszaka van:

  • Az első 5 éves koráig tart (az első évben kb. 20 cm-t nő).
  • A második időszak a pubertás kor kezdetére esik. Ebben az időszakban a hormonháztartás változása következtében a csontok hossznövekedése olyan mértékűvé válik, amit az izomgyarapodás nem követ.
  • A prepubertás/pubertás időszak, lányoknál általában korábban bekövetkezik, mint a fiúknál

Miért és mire kell ilyenkor fokozottan figyelni?

  • Gyakoribb mozgásszervi vizsgálat szükséges – a veleszületett eltérések ilyenkor manifesztálódnak (scoliosis, Scheuermann-kór, mellkas deformitások, lúdtalp, stb.)
  • Ha a gyermek terhelésre fokozódó térdfájdalomra panaszkodik, szükséges az ortopédiai vizsgálat – gyakori az Osgood Schlatter szindróma, a növekedés+ intenzív sport együttes hatására
  • Ha csak a térde fáj, a csípőjét akkor is meg kell vizsgálni
  • Növekedést befolyásoló tényezőkre figyeljünk: táplálkozás, sport, pihenés

Milyen kritériumok alapján értékelhetők a különböző sportok?

  • Állóképesség: – az állóképességet, kitartást fejlesztő sportágak erősítik a szívműködést, a vérkeringést, a légzést.
  • Erőkifejtés: az izomzat és a test egyes részeinek igénybevételét célozzák
  • Ügyesség: fejleszti- a koordinációs készséget, az érzékelést és az egyensúlyérzéket.
  • Kockázat: mekkora a sérülés veszélye?
  • Életkor: – milyen életkorban szabad elkezdeni az adott sportot, főleg versenyszerűen? Szabadidősportként majdnem minden sport űzhető már óvodáskortól
  • Csapatjáték: – biztosítja a társas szocializáció alapját + a beilleszkedés képességének elsajátítását
  • Egyéni sportágak: során a siker főként az egyénen múlik.
  • Felszerelés: bizonyos sportoknál drágább felszerelésre van szükség. A sportoláshoz nélkülözhetetlen eszközöket hosszútávon tudják-e finanszírozni?

A gyermek személyisége is szempont lehet a sportválasztásban

  • Félénk, visszahúzódó gyermekeknek – közösségi sportok javasoltak
  • Nyughatatlan, nagy mozgásigényű gyerekeknek – az állóképességet edző, főleg egyéni sportok. pl.úszás, kerékpározás, stb.
  • A higgadtabb gyerekeknek – ügyességi játékok, tenisz, ping-pong, tollas, vívás, stb.
  • Az agresszívebb gyermekek számára, azok az edzésformák javasoltak, ahol szaladgálhatnak, és az önfegyelmet gyakorolhatják, atlétika, küzdősportok, stb.

Mikortól javasolt a versenysport?

  • A nagyon korai, intenzív sport űzése, legyen az bármilyen sportág, kedvezőtlenül befolyásolhatja a gyermek izom- és csontvázrendszerének egészséges fejlődését
  • Hazai és nemzetközi szakértők egyaránt azt hangsúlyozzák, hogy a túl korai sportági specializáció, a túl korán megkezdett versenysport nem javasolt!
  • A versenysport során az edzésprogramnak alkalmazkodni kell, a gyermek mindenkori fejlettségi szintjéhez, figyelembe véve, hogy bizonyos kondicionális képességek melyik életkorban fejleszthetők a leginkább.
  • Bizonyos sportágak esetén, ahol a teljesítmény az ügyesség fokától függ, már óvodás korban elkezdik a sportág specifikus felkészülést, mivel a serdülőkor jelentős testsúly és testmagaság növekedéssel jár, tehát már előtte meg kell szerezni az erőt és ügyességet. Ilyen esetben a folyamatos szakszerű orvosi ellenőrzés kötelező! Ilyen sportágak:
    • torna,
    • ritmikus sportgimnasztika
    • műugrás,
    • műkorcsolya

    Az úszás miért is a legfrekventáltabb sportok egyike?

    • Egyik legpozitívabb hatású állóképességi sport, nemhez-, korhoz-, edzettségi állapothoz nem köthető – minden gyermek számára ajánlott, egészen pici kortól
    • A szárazföldi testmozgásnál 12-szer hatásosabb, megmozgatja a test összes izmát, növeli a mozgékonyságot, hajlékonyságot
    • Az egyetlen sport, ami légzésszabályozásra kényszerít, az anyagcserét, a szív-és érrendszer működését is pozitívan befolyásolja.
    • A már gyermekkorban elkezdett rendszeres úszás hatásai révén megelőzhetőek az ülő életmód okozta negatív hatások
    • A mozgásszervi kórképekkel (gerincferdülés, Scheuermann-kór, tölcsér mell és tyúkmell, stb.) és belgyógyászati betegségekkel illetve túlsúllyal küszködő gyerekek számára az úszást az orvos javasolja. Korrekciós szempontból fontos az úszásnem megnevezése!
    • A gyermekek úszásoktatása során figyelemmel kell lenni a különböző korosztályok terhelhetőségére és koordinációs képességeire
    • Ideális felosztás: (5-7; 8-11; 12-15 év közötti korosztály)
    • Viszonylag kis -, homogén csoportokban hatékonyabb az úszásoktatás

    Tehetség jellemzői az úszásban:

    • Specifikus közegben kell eredményt elérni, ezért a vízhez való alkalmazkodás illetve a motoros képességek hiánya kizárja a kiemelkedő eredmény elérését
    • A kondicionális képességek közül az állóképesség dominál, ami egyrészt genetikailag determinált, másrészt 10-30%-ban fejleszthető
    • Az úszáshoz szükséges fontos kvalitás a hajlékonyság és a jó koordinációs képesség is
    • A sportág monotonitása miatt a személyiségjegyek is meghatározóak tudnak lenni

Díjmentes állapotfelmérés

1027 Budapest, Frankel Leó út 9.