A számítógép előtt ülő elgémberedett irodai dolgozó vagy egyéb féloldalas tevékenységet végző egyén, több órás, görnyedt testtartásban végzett munka után, megpróbál kiegyenesedni de, sajnos csak átmeneti megkönnyebbülést tapasztal. Abban a pillanatban, ahogy visszatér munkájához, újra felveszi megszokott, görcsös testtartását. A beprogramozott, berögződött testtartásbeli eltéréseket gyakorlatilag lehetetlen folyamatos, tudatos odafigyeléssel korrigálni, vagy csak masszázzsal tartósan ellazítani.

A sok ülés, állás, egyoldalú tevékenységek során kialakult izom aszimmetria, szakszerű kezelés hiányában, előbb-utóbb mozgásszervi panaszokhoz vezethet. Ha az ízületeket áthidaló izmok feszesek, akkor az ízületi mozgáskiterjedés mértéke is csökken. A nagyon kötött izmok pedig még sérülékenyebbek. A lazító, nyújtó gyakorlatok rendszeres végzése javítja a mozgásminőséget, segíti az izomnövekedést, a gyors regenerálódást, megelőzi a sérüléseket.

Az hosszas ülés, a rossz testtartás, illetve a stressz által leginkább igénybe vett izom a csuklyásizom, hivatalos nevén m. trapezius. Ez az izom az, ami a leginkább kötötté válik, a legtöbb panaszt, fájdalmat, sőt akár fejfájást is okozhat Ez az izom az, ami miatt legtöbbször masszőrhöz fordulunk.

Mit kell tudni erről a nagy, legyezőszerű izomról?

A csuklyásizom – lapos, széles páros izom (jobb-bal) a tarkón és a felső háttájékon. A két oldal együttesen trapéz alakú, innen a m. trapézius elnevezés. A felületes hátizmok közé soroljuk, és mivel részben fedi a tarkót, ezért tarkóizomnak is nevezik. Az izom legerősebb része a nyaki szakasz, amit leginkább birkózókon lehet demonstrálni. Az egyetlen törzsizom, amely a hátat a vállöv mindkét csontjával (vállcsúcs és lapocka) összekapcsolja ezért olyan sokrétű a működése.

Az, hogy hol ered és hol tapad az izom, az kevésbé érdekli a nem szakmabelieket, inkább a sokoldalú működésére és az ezzel kapcsolatos problémákra szeretnék koncentrálni.

A trapezius működése mindig attól függ, hogy mindkét oldali izom-, vagy csak az egyik oldali (jobb-bal), illetve az izomnak csak egy része, illetve annak melyik része működik.

Ennek megfelelően az izom nyaki szakasza fordítja a fejet az ellenoldalra (rotatio), a fejet azonos oldalra hajlítja (lateral flexio), a fejet hátrafelé húzza (retroflexio). Amikor jobb és bal oldali izom teljesen összehúzódik a lapockákat egymáshoz, közelíti elősegítve ez által a katonás tartást. A csuklyás izom alsó izomrostjainak működése ráévén tudunk mászni, illetve függeszkedni, hiszen rögzített lapockák mellett a törzset emeli.

A csuklyásizom által okozott fájdalmak

A trapezius gyakran sérül, hiszen az egyik leggyakrabban használt izom. Az túlzott igénybevétel fájdalmat, illetve a felső végtag mozgáskorlátozottságát okozhatja. Legtöbbször a nagy terhelés illetve a hosszas statikai igénybevétel (pl.hosszas ülés) okoz gondot, ilyenkor az izom megrövidül, spasztikussá (kötötté) válik, ami tarkóba sugárzó fájdalommal, fejfájással is járhat. A hideghatás vagy stressz természetesen fokozza a tüneteket. Gyakran fordul elő a tarkón, illetve a válltájékon csomós izomgyulladás is. A megrövidült spasztikus izomzat, illetve ennek következtében kialakult kényszertartás pedig tovább ront a helyzeten.

A gyakori fejfájás illetve a fent említett tünetek miatt jelentkeznek legtöbben a reumatológiai szakrendeléseken. A kevésbé drámai tünetekkel rendelkezők pedig masszázzsal próbálják túlélni a mindennapokat.

Mi a teendő?

Az esetek nagy részében csak a rossz testtartásból, illetve a nem megfelelő terhelési viszonyok következtében létrejött izomeredetű problémáról van szó, de esetenként már degeneratív elváltozások (porckorong rendellenesség, meszesedés, kisizületi arthrózis) állhatnak a háttérben. Először tisztázni kell, hogy milyen kórképpel állunk szemben, ehhez szakember segítségét javasolt igénybe venni.

A gyógyulás szempontjából a korai, precíz diagnózist követő, és probléma okát megoldó szakszerű kezelésre van szükség!

A leghatékonyabb kezelési módszer a speciális gyógytorna illetve annak hatékonyságát fokozó egyéb mechanoterápiák pl. PNF (gyógytornászok által alkalmazott tartós nyújtás) technika, masszázs, stb.

Díjmentes állapotfelmérés

1027 Budapest, Frankel Leó út 9.