A betegségek kialakulásának megakadályozására a legbiztosabb és legolcsóbb módszer a megelőzés vagy prevenció. Szakszerű megelőzéssel nagyon sok mozgásszervi betegség, degeneratív folyamat kialakulása elkerülhető. A felvilágosítás fontos, de sajnos önmagában nem elég ahhoz, hogy megváltoztassa az emberek szemléletét.

Néhány fontos tudnivaló a megelőzéssel kapcsolatban:

  • A prevenciót nem lehet elég korán kezdeni! A gyermek egészséges fejlődése érdekében az első lépést a szülők tehetik meg, megfelelő mozgásteret biztosítva a csecsemő számára. Nem szabad siettetni a  felülést, felállást, járást, hiszen a gerinc élettani görbületeit az izmok húzó hatása alakítja.
  • A  korán felismert elváltozások, a mai modern kezelési módszerekkel, speciális gyógytornával  (pl. Schroth terápia) jól kezelhetőek.
  • Külön figyelmet kell fordítani azokra az időszakokra, amikor a gyermekek hormonháztartása változik, hiszen a csontok gyors növekedését nem követi hasonló mértékű izomgyarapodás. A preventív tartásjavító torna serdülő korban igen fontos.
  • A gyermekeket  időben meg kell tanítani helyesen ülni, állni, terhelni, ahhoz, hogy tudatosan képesek legyenek izmaikat megfeszíteni vagy ellazítani.
  • A serdülőkori súlyzós edzés tilos, mert nem csak a gerincet károsítja, hanem a csontok hossznövekedésére is káros hatással van.
  • Különböző veleszületett betegségek esetén ( gerincferdülés, Scheuermann-kór, veleszületett csípőficam, csípő dysplasia,  “X”  vagy “O” láb stb., minél korábban forduljon szakemberhez, hiszen ezek a szerkezeti eltérések már magukban hordozzák a későbbi degeneráció lehetőségét.
  • Az alkati adottságának megfelelő, szakszerű sportolás javasolt minden korosztálynak
  • Gyermekkori lúdtalp talaján fejlődik ki a felnőttkori lúdtalp, tehát  időben kell elkezdeni a speciális kezelést. A lúdtalp egy statikai kórkép, a statika rendezése, a lábfej tehermentesítése a cél, a betét önmagában nem oldja meg a problémát.
  • A hosszútávú fizikai megterhelés, súlyfelesleg, féloldalas tevékenység, élsport, ártalmas lehet a gerincnek és ízületeknek, ezért ezt minél korábban kompenzálni kell.
  • A mozgásszegény életmód, a sok ülés, árt a szervezetünknek, az ízületeinknek, gerincünknek, izmainknak. Fél óra mozgás naponta mindenkinek javasolt!

A Súlypont Ízületklinikán mindenki saját alkati adottságának, korosztályának,  kedvének megfelelő mozgásformát választhat egyéni vagy kis csoportos (max 4fő) foglalkozások keretében. ( gyógytorna, kondicionáló torna, kismama torna, jóga, pilates stb.)