A megfelelő mennyiségű nyújtás, stretching rendkívül fontos a szervezet számára, de veszélyes is lehet

Miért van szüksége az izmoknak nyújtásra?

A sok ülés, a féloldalas tevékenységek, köztudottan rossz hatással vannak a gerincre, ízületekre és izmokra egyaránt. Az izmok megrövidülnek, az ízületek beszűkülnek, a porckorongok az állandó túlterhelés következtében pedig vízhiányossá (dehidratálttá) válnak. A lapos vízhiányos porckorongok a rugó vagy lengéscsillapító szerepet már nem képes betölteni, a húzó-rotációs mozdulatokkal szemben pedig egyáltalán nem ellenállóak.

A tartós ülés következtében a csípő is merevvé válik, amely aztán tovább fokozza a problémát, és egyre gyakoribbá válnak az ebből fakadó derékpanaszok, térd- illetve lábfájdalmak. A sok ülés következtében a medence előre billen, a megváltozott rossz terhelési viszonyok pedig degeneratív gerinc és ízületi betegségekhez, sportsérülésekhez vezethetnek.

Gyaloglás vagy futás során, ha a csípőízület merev, akkor automatikusan a térd kompenzálja a mozgást. A kompenzáló mozdulatok következményeként a térdszalagok megfeszülnek, és egyéb lágyrészekkel együtt sérülhetnek. Látjuk tehát, hogy ez egy ördögi kör; a kérdés, az, hogy hogyan védekezhetünk, hogyan kerülhetjük el az előbb említett bajokat? Legegyszerűbb teendő? Nyújtson minél többet! Minden fórumon azt halljuk, hogy a nyújtás mennyire fontos az izmoknak, de azzal nem sokan foglalkoznak, hogy a szakszerűtlenség milyen következményekkel jár.

A nyújtó gyakorlatok helyes kivitelezése fontos, szakszerűtlenség esetén többet ártunk, mint használunk. A Súlypont Ízületklinikán, sajnos rendszeresen szembesülünk a helytelen nyújtás, a szakszerűtlenül végzett jóga vagy egyéb mozgásformák okozta sérülésekkel.

A lazaság valóban fejleszthető, de fontos arra figyelni, hogy az alkati adottságoknak, flexibilitásnak és a tudásszintnek, megfelelő nyújtógyakorlatokat végezzünk. Különösen a kezdőknek javasolt olyan jóga csoportot választani, ahol a fokozatosság elvének megfelelően tud fejlődni, ahol a szakembernek megvan az egyéni hibajavítás lehetősége, ahol az oktató figyelemmel kíséri a gyakorlatok kivitelezését. Sajnos gyakran előfordul, hogy egy kezdő bekerül egy nagy csoportba, és próbál felzárkózni azokhoz, akik már évek óta rendszeresen, jógáznak; ilyenkor előfordulhat túlnyújtás, sőt akár izomszakadás is. A szalagok túlnyújtása esetén pedig instabilitás jön létre az ízületben, amely tovább fokozza az ízületi kopás rizikóját.

Egy másik fontos szempont, az oktató szakmai felkészültsége. Érdemes informálódni arról, hogy az, akire rábízzuk a testi épségünket milyen végzettséggel, milyen szakmai tapasztalattal rendelkezik.

Az Izomsérülés, izomszakadásról bővebben az Izomsérülések blog posztban olvashat.

Díjmentes állapotfelmérés

1027 Budapest, Frankel Leó út 9.