„Ne fuss határok nélkül, akkor pláne ne, ha kezdő vagy” /Journal of Strenght and Conditioning/

Az egyik legnépszerűbb sporttevékenység világszerte a futás, részben mert javítja az állóképességet, másrészt segít az ideális testsúly elérésében. A futók nagy része szembesült már valamilyen lábfájdalommal. Melyek a futókat érintő leggyakoribb sérülések?

  • A legegyszerűbb, de igen kellemetlen sérülés a vér- vagy vízhólyagok keletkezése a láb- és talp bőrén illetve a láb ujjak között. A hosszantartó súrlódás által létrejött nyíróerő elválasztja a bőr felső rétegét az alatta fekvőtől ez által a két bőrréteg között felszaporodik a szövetközti folyadék vagy a vér (ritkábban) A rosszul megválasztott futócipőt, a nem megfelelő minőségű zoknit illetve a hosszú távú súrlódást szoktuk okolni a víz-, illetve vérhólyagok kialakulásáért. A kishólyagok maguktól felszívódnak, a nagyobbakat steril körülmények között kell kiszúrni és megtisztítani. A hólyagok helyét pedig fertőzésveszély elkerülése végett érdemes leragasztani.
  • Függetlenül attól, hogy valaki hivatásos sportoló vagy csak kedvtelésből sportol, időnként, főleg kemény talajon való futás, vagy hosszú gyaloglás után, vagy télen sífutás közben a lábszár elülső részén, a sípcsont környékén fájdalmat érezhet. Ez a fájdalom lehet átmeneti, időnként visszatérő, csak terhelésre jelentkező vagy fokozódó.
  • A sarok fájdalmát okozó gyakori diagnózis a Plantaris fascitis vagyis a talpi bőnye gyulladása. A talpi bőnye egy vastag ín a talpon, amely igen fontos szerepet tölt be a láb természetes boltozatainak fenntartásában. A sarokcsonton ered és legyező alakban a lábujjakhoz fut. Hosszas igénybevétel esetén a bőnye begyulladhat, fájdalmat okozva. A plantaris fascitis jellegzetes tünete, hogy a fájdalom, hosszas nyugalomba helyezés után, pl. reggel az első pár lépés megtétele után illetve a sportolás megkezdésekor a legintenzívebb. Mi okozhatja? Túlterhelés, rossz statika, helytelen tengelyállás, lúdtalp, lapos haránt illetve hosszanti lábboltozat, túlsúly, nem megfelelő lábbeli használata. Az edzéstervbe épített ízületstaikai gyógytorna gyakorlatokkal javíthatunk a láb statikáján. Az edzéstervbe épített ízületstaikai gyógytorna gyakorlatokkal javíthatunk a láb statikáján.
  • Közép és hosszútávfutóknál a leggyakoribb az Achilles-ín gyulladása. A tünetek általában lassan, fokozatosan alakulnak ki a rendszeres túlerőltetés következtében. Az Achilles-ín egyébként jelentős erőhatásokat képes elviselni, de extrém terhelésre akár el is szakadhat. Az ín legfontosabb szerepe a lábfej lefelé és előre mozdítása, a lábfej és a vádli közötti erőátvitel biztosítása. Az ín túlerőltetése legtöbbször a vádli izomzatának merevségének köszönhető. Ennek elkerülése érdekében fontos a fokozatos teljesítménynövelés, és a rendszeres nyújtás illetve bemelegítés elvégzése az edzések előtt. A futócipő minősége sem elhanyagolható szempont. Emelkedőn futás, illetve a túl korán beiktatott végső sprintelés, növeli az íngyulladás kialakulásának rizikóját. Jó statikával, illetve rendszeres bemelegítéssel, nyújtással (stretching) a sérülések kockázata csökkenthető. Prevencióként, az edzéstervbe testtartásjavító ingereket biztosító gyógytorna gyakorlatokat is érdemes beiktatni.Gyulladással járó sérülések kezelésének az egyik leghatékonyabb módja a jegelés, de csak átmenetileg, krónikus gyulladás esetén a sportterhelés módosítása fontos!

Díjmentes állapotfelmérés

1027 Budapest, Frankel Leó út 9.